14‏/10‏/2008

نظرة معبرة


اليوم انا هحكلكوا موقف حصلى اثر فى اوى ........
وانا راجع من الجامعة كنت سعيد ماشى مع صحابى وعملين نضحك ونهزر ومش فى دمغنا حاجة

واحنا مروحين رحنا موقف العربيات للبيت لاقيت مظر صدمنى ............

منظر هزنى اوى وظليت واقف مكانى لمدة كبيرة اوى على ولكن فى الحقيقة هى دقيقة واحدة بس.......

المنظر هو....... طفل نايم فى الشارع شبه عارى

الصورة كانت افظع من كدة ........

وجه صحابى وندونى عشان اركب معاهم وقعدوا يقلولى ........(ايه المظر مؤثر يا بيضه هههههههههه)

وانا انكرت وعديت الموضوع ولكن الحقيقة ان انا اقلت اقصر وانهى الموضوع عشان مش يتريق عليا


واقعت فى الميكروباص افكر اقلت لو الاطفال دول ماقوش حد يرعاهم هيبقى مصيرهم ايه اكيد الادمان او الاجرام

وفكرت ان ابدء بنفسى وزعلت جدا ان مش قدمت حاجة للطفل ده...

والحقيقة فكرت ان اعمل جماعة عندنا فى الجامعة لحماية الاطفال دول وان جميع الناس يشركوا فيها........

وياريت تكون فى مدونة كاملة متخصصة فى مساعدة الاطفال دول وتوجيه نظر الناس ليهم
والله الموفق.......

ودلوقتى هسبكوا تتاثروا شويه.........






















.................تحياتى ...................

القناص))

هناك 10 تعليقات:

_**( قلب الأسد )**_ يقول...

بصراحة صور معبرة جدا ولاذم يكون لينا رد كمدونين
جزاكم الله خيرا
نورتنا بزيارتك

محمد الدخاخنى يقول...

حضرتك عرضت المشكلة وكثير من البرامج والافلام عرضت تلك المشكلة(اطفال الشوارع) ولكن اين الحل؟..ومن الذى يجب ان ينهى تلك المشكلات..هل هم الأهل اللذين تركوا أبنائهم هكذا لعرض من الدنيا؟..أم هو النظام الذى لا يبالى بأحد؟..ام جمعيات حقوق الإنسان التى طالما تكلمت ولا احد يبالى لها؟..من منا يا اخى؟

RASHA يقول...

الصور مؤثرة جدا

انا شفت منظر اقوى من ده

طبفى عنده حوالى 7 سنوات وبيبحث فى

صندوق الزبالة وبياكل منه

تخيل ولما سالته ازاى تعمل كده

رد انه جعان

ومش لاقى اكل

اقصوصه يقول...

انا عندي سؤال

هالاطفال ممدام اهاليهم عارفين ان ما عندهم القدره على تحمل مسؤليتهم
وتوفير الرعايه الكامله لهم
بالاضافه لسد كل متطلباتهم

يا ترى

بيخلفوهم ليه؟

زى الهوا يقول...

انا برده بتأثر جدا جدا بس ايه الحل يعنى , هنتعاون ونعمل ايه؟

the sniper يقول...

قلب الاسد

كلامك صحيح...

وان شاء الله هيكون لينا وقفة

the sniper يقول...

محمد الدخاخنى

انا عرض المشكلة صحيح بس كنت عايز الحل منكم..

ومن راى ان المجتمع والاهل وكل فرد فينا مسئول عن ذلك

the sniper يقول...

shasha

فيها ايه لو كل واحد خد طفل من دول واداله الى فيه النصيب والله ما حيصل حاجة

the sniper يقول...

اصقوصة


الاهل بيخلوفوا وخلاص ولا فى دمخهم اى حاجة بس ارجع واقول ان العيب عى المجتمع الذى لم يوفر الثقافة لهم

the sniper يقول...

زى الهوا


الحل ان كل شخص يبدا بنفسه ومايستناش حد والله هنبقى احسن بلد